Barometrul de Consum Cultural 2023

Barometrul de Consum Cultural 2023

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) lansează
marți, 12 noiembrie 2024, ora 14:00, Barometrul de Consum Cultural 2023.
Comunități de consum în contextul schimbărilor societale, cel mai amplu
studiu care analizează practicile consumatorilor de cultură, la nivel național.
Evenimentul va avea loc la Amzei Creative Corner (Piața Amzei, nr. 13), un
proiect The Institute prin Cartierul Creativ.
Coordonatorii volumului, conf. univ. dr. Carmen Croitoru – Director General
INCFC și dr. Anda Becuț Marinescu – Director de Cercetare INCFC, vor prezenta
principalele rezultate ale Barometrului și, alături de prof. univ. dr. Lucian
Georgescu, fondator cinepub.ro și unul dintre autorii studiului, vor intra într-un dialog
moderat de jurnalistul Matei Martin pentru a răspunde celor mai frecvente întrebări
referitoare la consumul de cultură din România.
Dedicat temei comunităților de consum în contextul schimbărilor societale,
Barometrul de Consum Cultural 2023 prezintă, pentru prima dată, analiza și
clasificarea extinsă a grupurilor de consum cultural active în spațiul public din
România, din perspectiva efectelor pe care cultura, ca bun public, le are
asupra societății în ansamblu. De asemenea, studiul măsoară schimbările
înregistrate în activitățile culturale non-publice, cu accent pe profilurile de consum de
muzică și lectură și evidențiază caracteristicile consumului de film în sistem de
difuzare clasică și „în afara rețelei” („streaming”).
La nivelul consumului cultural public, frecvența vizitării obiectivelor cu relevanță
culturală a crescut accelerat: 67% dintre respondenți au vizitat monumente istorice și
situri arheologice cel puțin o dată pe an în 2023, față de 59% în 2022, iar 45% au
vizitat un muzeu, o expoziție sau o galerie de artă cel puțin o dată pe an în 2023,
față de 30% în 2022. În același timp, 34% dintre respondenți au mers la
cinematograf cel puțin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele
premergătoare pandemiei. Procentul respondenților care în 2023 au mers cel puțin o
dată pe an la bibliotecă pentru a împrumuta cărți (20%) este similar procentului
respondenților care au participat cel puțin o dată pe an la un târg de carte (16%).
Concomitent însă, participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, în
afara festivalurilor, rămâne scăzută: doar 25% dintre respondenți au mers la cel
puțin un spectacol de teatru, iar 24% la cel puțin un spectacol de muzici culte în
2023.

Între activitățile culturale din spațiul public, de remarcat este faptul că peste 50%
dintre tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani au participat cel puțin o dată în 2023 la
festivaluri de muzică, iar 40% au participat la festivaluri gastronomice. Aproximativ
20% dintre tineri au participat în 2023 la festivaluri de filme și de teatru, iar 15% la
festivaluri de literatură.
Datele furnizate în Barometrul de Consum Cultural 2023 arată că, la nivelul
comunităților de consum cultural identificate în societatea românească, un sfert din
populație constituie publicul receptiv la cultură în spațiul public, iar la polul opus,
jumătate dintre participanții la studiu nu au contact direct cu ceea ce presupune
consumul de produse culturale sau artistice.
Rezultatele subliniază nevoia proiectării strategiilor și politicilor culturale adaptate, în
special a unor politici de promovare a accesului la cultură, având în vedere faptul că
în România comunitățile de consum cultural în spațiul public funcționează ca factori
de amplificare a inegalităților sociale.
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie
realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în
perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru
populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de
persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eșantion simplu,
aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României,
prin metoda RDD (Random Digit Dialing).

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *