Unul din trei cititori (30,6%) alocă săptămânal lecturii între 3 şi 5 ore, 15,3% între 5 şi 7 ore, iar 20,8% dedică cititului mai mult de 7 ore în fiecare săptămână. În plus, o treime din respondenţi citesc sub trei ore pe săptămână, 89.6% preferă cărţile tipărite iar 87% aleg să cumpere din librării online, arată un sondaj realizat în perioada 1 februarie – 15 aprilie de Libris, librărie online.
În ceea ce priveşte bugetul destinat lunar achiziţiei de carte, 17% alocă sub 50 lei, 41% alocă între 50-100 lei lunar, 20% între 100-150 lei, iar 10.5% între 150-200 lei. Un buget lunar peste 200 lei este alocat de 11.5% dintre respondenţi.
Când vine vorba de cât de des cumpără cărţi, procente aproape egale au indicat „cel puţin o dată pe lună” (41.5%) şi „o dată la 2-3 luni” (42.8). Restul cumpără mai rar sau împrumută.
„În fiecare an, la 23 aprilie, în România este marcată atât „Ziua Bibliotecarului”, cât şi „Ziua Internaţională a Cărţii şi Drepturilor de Autor”, tocmai pentru a promova cititul, cultura şi protejarea proprietăţii intelectuale. Printre iniţiativele pe care le derulăm la Libris anul acesta este un demers de a face publicul să conştientizeze şi să se raporteze la lectură ca la o activitate de îngrijire a propriei persoane. În acest context ne-am propus şi să identificăm obiceiurile legate de lectură ale publicului care citeşte, ce, cum şi când citesc şi ce resurse financiare şi de timp alocă cititului. Rezultatele sondajului ne arată că lectura este percepută de către cititori în egală măsură ca metodă de relaxare şi ca sursă de informare şi educare – majoritatea respondenţilor, peste 90%, fiind de acord şi că lectura face parte din rutina pentru o stare de bine”, precizează Laura Ţeposu, CEO Libris.ro.
Aproape 90% dintre respondenţi au ales cărţile tipărite, în timp ce restul preferă sau citească pe un dispozitiv electronic sau să asculte audiobook-uri.
Întrebaţi cum aleg cărţile pe care le citesc, respondenţii au indicat mai multe criterii. Printre răspunsuri se numără „mă orientez către recomandări” (55%), „răsfoiesc cărţile înainte să le cumpăra” (49%), „aleg cărţi ale autorilor citiţi” (48%) şi „caut cărţi cu recenzii pozitive” (45%).
Când vine vorba despre ce îi influenţează cel mai mult în alegerea lecturilor, cei mai frecvent întâlniţi factori sunt: starea emoţională (82%), evenimentele din viaţa personală (47%) şi obiectivele profesionale (38%).
Deşi majoritatea (95,7%) preferă să citească în română, iar 41,8% marchează şi limba engleză, 4,3% citesc doar în altă limbă decât română şi engleză (franceză, maghiară, germană, italiană, spaniolă etc). Printre alte limbi preferate am regăsit coreeană, turcă, finlandeză, albaneză sau rusă. O parte din respondenţi şi-au exprimat preferinţa de a citi în limba în care a fost scrisă cartea.